Cestopis Izrael

Účastníci: Tereza Malotová, Luboš Malota

Eva Kysilková, Jarda Jireček

Středa 19.6. - odlet

Červen 2013 byl v ČSA měsícem velkých, pozitivních změn. Nový majitel nám přenechal "velký" Airbus A330 pro 300 cestujících a zahájili jsme po delší době zase dálkové lety. Po svém prvním letu do Soulu jsem měla několik dní volna, které jsem se rozhodla využít k již delší dobu plánované cestě do Izraele. A to ve skupince 4 lidí, 2 z nich byli Géčka (viz cestopis Madeira).

S Lubošem jsme byli v Izraeli v roce 2005, také na pár dní, líbilo se nám tam a opakování některých míst vůbec nevadilo. Opět jsme k návštěvě vybrali letní měsíc, tím pádem bylo občas dost nesnesitelné vedro. Je lepší tam letět na jaře nebo na podzim. Klidně i v zimě, byla jsem tam v sobotu služebně a v noci  bylo 15 stupňů.

Do Izraele se letí přes noc, to je trochu nepříjemné, první den se musí tak nějak přežít. Odlet byl o půlnoci, naštěstí byl na tento let nasazen A330, takže bylo hodně míst a trochu jsme se vyspali, každý jsme pro sebe měli 4 sedačky. Nezačalo to však moc dobře, byl nějaký technický problém, cestou na dráhu jsme pořád zastavovali a vypínali motory, nakonec se ale naštěstí s víc než hodinovým zpožděním odletělo.

Čtvrtek 20.6. - Jaffa, Tel Aviv, Jeruzalém

Brzy ráno jsme přistáli v Tel Avivu, prošli jsme pasovou kontrolou a vyzvedli si předem rezervované auto u Avisu. V ČR jsme nestihli vyměnit eura, tak jsme vytáhli z bankomatu peníze a vydali se na první zastávku, do starobylého přístavu Jaffa. Jaffa působí arabsky, není tak moderní jako Tel Aviv, ačkoliv jsou tato dvě města skoro propojená. Po promenádě u moře jsme došli do přístavu, mezitím už začalo město trochu žít. Rozhodli jsme se posnídat a zahájit den pořádně silnou kávou. Dali jsme si veliký zapečený sendvič a kardamonovou kávu a po krátkém posezení jsme pokračovali v procházce. Prohlédli jsme si centrum města a jelikož teplota vzduch byla vysoká, rozhodli jsme se vykoupat v moři. Přesunuli jsme se na pláž do Tel Avivu a asi 2 hodiny se koupali a váleli na pláži.

Po odpočinku u moře jsme se vydali do Jeruzaléma, kde jsme měli rezervované ubytování v Jerusalem Metropole Hotel, umístěném asi 300 metrů od Damašské brány, jednoho ze vstupů do centra Jeruzaléma. Parkovali jsme na nedalekém hlídaném parkovišti. Pokoje byly pěkné, s klimatizací, dole u recepce šla wi-fi. Po krátkém odpočinku jsme vyrazili do centra Jeruzaléma, projít se spletitými uličkami a také najít něco k jídlu.

Jeruzalém je podle mě to nejhezčí, co se dá v Izraeli vidět, má nezapomenutelnou atmosféru. Díky své poloze uprostřed země a asi 30 min jízdy autem od Mrtvého moře je vhodnou základnou pro ubytování a výjezdy do všech směrů.

Hlavní pamětihodností je Staré město, které se dělí na 4 části: křesťanskou, arménskou, židovskou a muslimskou část, celé je to obehnané hradbami. Dovnitř se dá vejít několika branami, nejhezčí je asi Damašská (další jsou např. Jaffská, Herodova, Nová). Při pohledu čelem k Damašské bráně je vlevo muslimská čtvrť, vpravo křesťanská a vzadu vlevo židovská, vpravo arménská.

Nejznámějšími památkami ve Starém městě jsou Západní zeď nebo-li Zeď nářků a nad ní se tyčící Chrámová hora se Skalním chrámem a mešitou Al Aksa. Tohle místo opravdu stojí za návštěvu a to i vícekrát. Zeď nářků je pro Židy nejposvátnějším místem, je to synagoga pod otevřeným nebem. Ke zdi může každý, ale prostranství je rozděleno na muže a ženy, vstup je zdarma. Modlitby a přání se umísťují do spár ve zdi.

Při vstupu do komplexu je třeba projít detekčním rámem a zavazadla jedou rentgenem. Našim pánům zde byla objevena slivovice v plastové lahvi od vody a byli nuceni ji před vstupem vypít. Dost to z nich pak táhlo.

Další známý symbol Jeruzaléma je Skalní chrám se zlatou kopulí, je to jedna z nejposvátnějších mešit na světě.

Uvnitř města je obrovské množství dalších kostelů, mešit, památek, tržišť, v uličkách se dá bloudit i několik hodin.

Po první procházce centrem jsme vyšli ven a nedaleko hotelu jsme si dali večeři. Problém je s alkoholem, je dobré mít vlastní zásoby. Obtížně se sehnat dá, ale je zbytečně drahý. Ještě jsme se prošli v uličkách poblíž hotelu, ale už jsme byli unavení. Šli jsme si tedy na hotel dát kapitána s džusem a ulehli jsme.

Pátek 21.6. - Masada a Mrtvé moře

Dnes jsme vstávali v 6.30, po snídani jsme vyrazili na jihovýchod k Mrtvému moři a hlavnímu cíli dne, pevnosti Masada. Nejprve jsme jeli na pevnost, chtěli jsme ji stihnout navštívit dopoledne, dokud nebude takové vedro.

Masada se nachází vysoko nad hladinou Mrtvého moře, je to symbol národní obrany a izraelští vojáci tam skládají slavnostní přísahu. Nahoru na pevnost se dá jít buď pěšky, ale to je možné pouze v zimních, případně jarních nebo podzimních měsících. Cesta trvá zhruba 90 min. Nebo se jede lanovkou. Jelikož během naší návštěvy bylo asi 38 stupňů, jeli jsme lanovkou. Celý komplex kolem Masady je moderně zařízený, je tam klimatizované podzemní parkoviště, jídlo, suvenýry, jezdí tam autobusy plné turistů. Pevnost je ale naštěstí rozlehlá a návštěvníci se tam rozptýlí. Nahoře se nacházejí pozůstatky Herodových paláců, nádrže s vodou na rituální očišťování a v muzeu jsou k vidění staré nalezené předměty. Z vrchu je také překrásný výhled na Mrtvé moře a do sousedního Jordánska.

Po prohlídce pevnosti následoval odpočinek u Mrtvého moře, usadili jsme se  na pláži Mineral, asi 15 km od En Gedi. V bistru jsme si dali bagety a nanuky a pak jsme si šli najít místo se slunečníkem k odpočinku.

Asi bych měla napsat alespoň základní informace o Mrtvém moři, takže...Hladina leží  400 metrů pod úrovní hladiny Středozemního moře, Je to nejnižší bod na zemském povrchu, voda je desetkrát slanější než v oceánech. Vodou ho sytí řeka Jordán. Moře se nachází uprostřed pouští, kde je vysoký odpar vody, hladina řeky vysychá a tím pádem i mořská hladina klesá. Voda je olejově slaná a nedá se v ní potápět. Pokud se voda omylem dostane do očí, příšerně to štípe a je potřeba to ihned vypláchnout sladkou vodou. Také není vhodné se den před koupelí holit, i malé oděrky štípou. Hned u slunečníků se nacházejí sprchy.

Hned během první koupele L. na něco šlápnul. Nohou to vyndal a ony to pěkné značkové brýle, které tam asi někomu spadly. Vzal si je. Pak jsme ještě byli svědky akce s topícím se důchodcem. Pánovi se dostala voda do očí, zpanikařil, mrskal sebou a cákal okolo sebe, museli ho vytáhnout přihlížející. Naštěstí to dobře dopadlo.

Celé odpoledne jsme strávili na pláži, patlali jsme na sebe bahno, pánové popíjeli pivo, takže takový odpočinek. Bylo vidět, jak moře ustupuje, jak postupně musí posouvat slunečníky a lehátka stále blíž k vodě.

Večer jsme jeli zpět do Jerusaléma. Do Starého města jsme vešli Novou bránou a prohlédli jsme si pevnost Citadelu. Ještě jsme se pak prošli po tržišti, dali si šavermu a na pokoji tradičně něco na usnutí.

Sobota 22.6. - Nazaret a Akko

Na dnešní den jsme si naplánovali výlet na sever za památkami. Vstali jsme v 7.15 a v 8.45 jsme odjížděli do Nazaretu. Cestou jsme si říkali, že máme mezery v náboženských znalostech, a že bychom s tím měli něco udělat. Alespoň něco málo jsme si načetli z průvodce.

Nazaret je místo, kde Ježíš strávil své mládí a i později se sem vracel, aby učil a uzdravoval. Jezdí sem hlavně křesťanští věřící, neboť kromě církevních památek zde nejsou významější pamětihodnosti. Mě osobně ani tentokrát Nazaret příliš neuchvátil.

Prohlédli jsme si základní památky, baziliku Zvěstování a přilehlý kostel sv. Josefa, který byl ale bohužel zavřený.  Následoval řecký pravoslavný kostel sv. Gabriela. To už jsme ale měli hlad, takže jsme navštívili restauraci poblíž místa, kde jsme parkovali. Po obědě jsme ještě vyjeli nad město a pak už jsme pokračovali dál na Akko, kam jsme se těšili víc.

V Akku jsme bydleli u Radima během naší minulé návštěvy před pár lety. Moc se toho nezměnilo, městečko je pořád moc příjemné. Zaparkovali jsme blízko vstupu do středověkého centra a koupili jsme si vstupenku do areálu. Dostali jsme k tomu přehlednou mapu a celá prohlídková trasa je značená čísly a šipkami. Občas značení pokulhává, několikrát jsme hodně bloudili.

Prohlédli jsme si podzemní křižácké město, rytířské sály, jídelnu. Městu dominuje Velká zelená mešita Al Jazzar. Moc pěkné byly turecké lázně s mramorovými podlahami a mozaikovou výzdobou. Velice dlouho jsme pak hledali vchod do tunelu, ale povedlo se. Ještě jsme se pak prošli po hradbách u moře a v přístavu jsme si dali jídlo.

Potom jsme přes Haifu jeli zpět do Jeruzaléma a po klasickém posezení na pokoji jsme šli spát.

Neděle 23.6. - Jerusalém, Mrtvé moře

Dnes jsme se již nevydali na žádný nový výlet. Jerusalém je nádherné město, dopoledne jsme tedy strávili tam. Po snídani jsme vyrazili na Chrámovou horu se třpytivou korunou Skalního dómu. Skalní dóm - chrám je jednou z nejposvátnějších mešit na světě a stojí společně s mešitou Al Aksa na místě původního židovského chrámu. U muslimů se tohle místo těší velké úctě, neboť podle islámské tradice měl Mohammed přiletět z Mekky do Jerusaléma na dvoukřídlém koni Burakovi, kterého uvázal ke zdi bývalého Jeruzalémského chrámu. Potom odtamtud vystoupil do nebe, kde rozmlouval s Bohem.

Následkem současných komplikovaných židovsko-muslimských vztahů není vstup do mešity možný. Na hoře se ale dá volně pohybovat a vše si prohlédnout zvenku. Vstup je možný pouze po mostku u Západní zdi, odejít se dá kteroukoliv z bran.

Po obědě jsme se ještě znovu jeli podívat k Mrtvému moři, kde jsme pobyli několik hodin a k večeru jsme se vrátili zpět do Jerusaléma. I přes velké teplo jsme se vydali pěšky na vyhlídku na město na Olivovou horu. Cestou byla Mariina hrobka, kostel Všech národů, který zrovna opravovali.  Výstup byl celkem strmý, ale odměnou byl opravdu nádherný výhled na město s mystickou atmosférou. Z vrchu je také výhled na nekonečně velký židovský hřbitov, který se nachází v kopci.

Potom jsme šli zpět do starého Jerusaléma, dali si tam večeři a šli se vyspat na odlet domů.

Pondělí 24.6. - odlet do Prahy

Odlet do Prahy byl brzy ráno, moc jsme se tedy nevyspali. Čekala nás klasická procedura cestujících stand-by na zaměstnanecké letenky. Před odletem jsem ověřovala obsazenost letu, nějaká místa byla. A dnes to bylo přesně na nule...a my byli čtyři. Takže jsme ještě s Lubošem kalkulovali, jak to udělat, kdyby byly třeba jen 2 nebo 3 místa. Jestli se případně rozdělit, ale všechny varianty byly nepraktické. Komplikace byla, že Jarda letěl na letenku pro "cizího" a v tomto případě s ním musím vždy letět já, aby se s těmi letenkami nekšeftovalo. A tak bych musela odletět nebo zůstat já s Jardou  a druhá dvojice Luboš s mámou. Nebo by mohl odletět Luboš a já s mámou a Jardou tam zůstat. Bohužel nešla varianta, že by odletěli oni tři a já tam zůstala sama. A Luboš sám tam zůstat nechtěl...Naštěstí to nakonec dopadlo dobře a usadili jsme se všichni. Seděli jsme ale v zadní části letadla, kde celou cestu stála v uličce fronta lidí na záchod a každý čekající se nám opřel o sedačku a tím ji zhoupl. Nějak jsme to přetrpěli a kolem půl desáté vystoupili na pražském letišti. Výlet se vydařil, jediné, co nám vadilo, bylo velké teplo celou dobu, ale s tím jsme počítali.