Cestopis Kazachstán 2

15. 10. 2009

Kazachstán - Alma Ata

3.-6. říjen 2009

Tentokrát jsem udělala výjimku z rozhodnutí nevracet se na místo, kde už jsem  byla. A to z důvodu, že nebyla možnost jiné pracovní cesty s pobytem. Tedy ještě jedna ano, uzbecký Taškent. Tam bych se podívala moc ráda, ale zatím si příliš hodně lidí vozí domů zdravotní problémy, tak počkám do jara, třeba se to uklidní a budeme moct vyrazit i s mother.

Sobota 3.10. - odlet do Almy

Do Almy jsme odletěli nočním  letem Airbusem 319, cesta trvala pouze 5.30 hod, takže jsme přistáli ještě o 30 min dřív. V letadle jsme počkali na posádku, která se vracela domů a potom jsme odjeli do hotelu.

Neděle 4.10. - Panfilov park + Zelyony bazar

V hotelu jsme si dali snídani a šli si na chvíli lehnout.

V 15.00 jsme měli sraz na výlet do města.  Ještě než jsme vyrazili, domluvili jsme si řidiče Orashana na další den. Naštěstí jsem s ním nemusela komunikovat po telefonu rusky jako před rokem a  půl, na recepci se už naučili anglicky a jeden ne příliš ochotný recepční nám to s ním nakonec domluvil.

Do města jsme jeli klasicky stopem za 200 tenge, nechali jsme se dovézt k Panfilov Parku, poblíž Zelyony bazaru.

Panfilov parku dominuje Zenkov katedrála, která je celá ze dřeva, včetně hřebíků. V současné době se nátěr z roku 1904 restauruje. V době existence SSSR katedrála  sloužila jako muzeum a koncertní hala, nyní je to od roku 1995 ortodoxní kostel.

Dále je v parku gigantický válečný památník.

Na závěr jsme objevili dřevěné muzeum hudebních nástrojů, taky dílo architekta Zenkova z roku 1908. Otevřeno je 9 - 13 a 14 -  18, úterý až neděle,  vstupné 200 tenge. Návštěva muzea byla zajímavá, nicméně nás moc  nepoučila, protože všechny popisky pod nástroji jsou jen v azbuce. Lepší byla část muzea vpravo od vchodu, vlevo byl hrozný smrad, celkově tam byla pěkná zima.

Z muzea jsme konečně vyrazili na Zelyony bazar, který jsme už částečně s mother prošly během předešlé návštěvy. Koupili jsme nějaké ořechy a v trafice před vchodem cigarety (ceny o trošku lepší než v trafikách u zastávek u hotelu).

Stopem jsme odjeli zpátky do hotelu a šli jsme na večeři do indické restaurace Namaste na ulici Satpaev (z hotelu doprava a pořád rovně směrem do centra, asi 300 metrů za Tabatějkou).

Pondělí 5.10. - Tamgaly - Tas malby

Orashana jsme měli domluveného na 9.00, předtím jsme se sešli na snídani a asi v 9.15 jsme vyrazili na výlet na malby Tamgaly - Tas do stepi na sever od Almy.

Vzdálenost byla zhruba 100 km,  po 70 km jsme  minuli obrovské (100 km dlouhé) jezero Kapshagay. K jezeru se jezdí lidé z Almy rekreovat, mají tam chatky, jsou tam  dokonce i pláže, ale voda pěkně studená. Je tam taky spousta kasín, která v Almě  chybí.

Do údolí Tamgaly -  Tas se jede  asi 10 km po nezpevněné cestě odbočkou z hlavní silnice, v cíli výletu jsou malby ve skalách z 8. století našeho letopočtu, jedná se o  motivy náboženské. Dominantou je 8 figur Budhů a Shivů, znázorňující vliv budhismu a hinduismu v Kazachstánu. Celkově je místo Tamgaly - Tas moc pěkné, je to u řeky Illi. Dá se tam bez problémů lézt po skalách a za celou dobu jsme tam nepotkali žádného turistu.

Nedaleko je hrad,  který byl vybudován kvůli natáčení kazašsko - amerického filmu Kočovník, hrad je na druhé straně řeky než malby a není tam most. Autem nebo pěšky se dá dostat téměř k hradu, jen tam vadí ta řeka...Nebo je možnost z města Kapshagay jet po druhé straně řeky, ale to se pak zase nedá dostat k malbám a ty je potřeba vidět zblízka. Hrad ale stejně není přístupný pro návštěvníky, takže naprosto stačí ho vidět takto.

Asi ve 13.30 jsme  měli tuto oblast prohlédnutou a jelikož byl  nádherný den s azurovou oblohou a teplotou 25 stupňů, nechtělo se nám ještě zpátky  do města. V autě jsme vymýšleli,  kam ještě zajet. Napadlo mě  Almatinské jezero, o kterém jsem četla v průvodci, ale tam se dá dostat buď autem s pohonem na všechny čtyři kola nebo se  musí jít ze stanoviště GES1 8 km (asi 2 hodiny) a to samé pak  zpátky. Na to jsme čas neměli. Chtěli jsme někam do hor, ale jinam než do Medea a Chimbulaku, kde už jsme byli.

Tak nás řidič odvezl do zimního střediska Tabagan, bylo podobné jako Medeo, jen o něco menší. Udělali jsme si tam procházku a taky vyjeli lanovkou nahoru, díky jasnému počasí byl překrásný výlet na okolní zasněžené hory.

Cestou do Tabaganu jsme si koupili výbornou chlebovou placku, která nás zasytila až do večera.

V Almě jsme se nechali vysadit u supermarketu na ulici Abbay kousek od hotelu a utratili jsme poslední peníze.

Večer proběhla návštěva vířivky a sauny.

Úterý 6.10. - odlet domů

Dnešní den byl závěr našeho krátkého kazašského výletu, čekala nás pouze výborná snídaně a potom 6.40 hod letu do Prahy, let byl  příjemný.

Další tipy na výlety v Kazachstánu v okolí Almy:

1. Almatinské jezero - na tento výlet je lepší si domluvit řidiče Sergeje, taky často vozí posádky ČSA, má čtyřkolku, takže se dá dojet až k jezeru.

2. Tamgaly petroglyfy - taky malby ve skalách, pravěké motivy, cca 170 km západně od Almy,  památka zapsaná v Unesco.

a ještě spousta dalších zajímavých míst, které určitě stojí za návštěvu. TM